livetmed8tassar

Alla inlägg under maj 2010

Av Matilda Lundin - 4 maj 2010 13:49

Blev en liten bloggpaus igen.. sorry för det men har jobbat ganska mycket nu och inte hunnit med så mycket mer än att sova och ta hand om hundarna. 

Jag och Ess har iallafall provat på vallning!! Följde med kompisen Ellan när hon skulle valla med sin bc Bim hos hennes uppfödare Fia Friends på Ekerö. Ess varvade vallningen med att äta fårbajs med att springa som en tok efter fåren. Jag som är väldigt grön inom vallningen tyckte det såg bra ut när hon sprang bakom fåren i en vid båge med Tina (uppfödaren) sa att det mest var jaktintresset som eldades upp, men jag hann iaf lära mig lite om hur man styr henne och vart man vill ha hundens placering bakom fåren. Jag har filmat spektaklet men vimeo strular så jag får ladda upp filmen senare. 

Vi har även fått hjälp med spårningen av snälla Emma och nu när jag är lite mer insatt i detta har jag fått blodad tand och är supertaggad på spår. Var nöjd med Ess efteråt, som Emma sa så har hon nu fått upp en målbild av själva spåret och det ska bli jättekul att fortsätta. Tusen tack Emma!   

Vi har även tränat agility på klubben. Första slalomporten sitter bra nu, ska börja springa på vänster sida nu och sen lägga på tredje pinnen. Tunnlar tar hon i 180! 

Passiviteten är något som jag slarvat med på sistonde, måste tänka på vilken typ av hund jag har och inse att hon behöver denna träning mycket mer än vad jag trodde innan. 

Just det innan jag glömmer, måste ju skryta lite om Svante också. Vi tävlade lydnad och agility på huddinge hundungdoms KM och vann agilityn (inte så stor bedrift eftersom det var väldigt enkel bana och flest nybörjare som körde, men men) och kom på 3:dje plats på lydnaden med 183 p.   


Såhär såg poängen ut: 

Platsliggning 10 

Tandvisning 10

Linförighet 7,5 (segt sättande, drar i kopplet) Väldigt generösa poäng här tycker jag, vi borde fått högst en 4:a eller något liknande. Han var verkligen inte med mig

Platsläggande 7,5 (dk, segt läggande) 

Inkallning 9 (tempo)

Stående 10

Apportering 10

Hopp över hinder 10

Helhetsintryck 10 (trevligt ekipgage)


Var mening att jag skulle ställa ut Ess på KM men det var domarbrist så det blev flyttat till ett annat datum. Nu ska jag ut i solen och njuta av vårvädret. 

Bjuder på lite aussiebus a´la Ess och Vinna!



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards